Felanmälan/Reparationer/Renoveringar
Fel i egen lägenhet
För fel i egen lägenhet kontaktar du en
auktoriserad fackman för
att åtgärda och står själv för kostnaden. Ni kan med fördel anlita
vår egen fastighetsförvaltare Fastum.
Fråga alltid efter prisförslag först. Tel: 90 220. Fel i gemensamma utrymmen
där föreningen är ansvarig
För fel inom gemensamma utrymmen
där föreningen är ansvarig meddela styrelsen snarast möjligt, helst
via mejl.
Akuta fel
Akuta fel
som inte kan vänta
som till exempel vattenskada och dylikt ringer man jouren på
telefonnummer
020-54 40 22.
Detta gäller inte när en säkring går av eftersom
jourtjänsten är extrem dyr. När en säkring går av ska man ringa en
av följande telefonnummer som går till styrelseledamöterna:
1- 073-677 12 55
2- 070-798 51 01
3- 070-436 76 22
Ringer någon till jouren utan att ha tagit
hänsyn till ovanstående, faktureras kostnaden för
jourutryckningen till den som påkallat jourutryckningen.
Gränsdragningslista
I dokumentet nedan kan du se vem som är
ansvarig för vad (s.k. gränsdragningslista). För frågor, kontakta
styrelsen.
Gränsdragningslista
Våtutrymmen
Badrumsrenoveringar ska utföras av
hantverkare med våtrumslicens. Detta för att undvika skador på
fastigheten som bostadsrätten ligger i. Om du utför en renovering
som försäkringsbolaget inte godkänner så kan försäkringsbolaget i
värsta fall neka dig ersättning vid en eventuell skada. Det kan bli
fruktansvärt dyrt. Bor man i ett flervåningshus så
kan det rinna ner vatten till grannarna och skapa fuktskador även i
grannarnas lägenheter. Det kan bli extremt kostsamt så var försiktig
och anlita en hantverkare med våtrumslicens och kräv signerad intyg
efter utfört arbete.
Husfasad
Då vi har en typ av fasad som inte får spricka har styrelsen i
enlighet med föreningens stadgar samt rekommendation från
föreningens underhållsplan och experter som har uttalat sig i frågan
beslutat att inte tillåta borrning/hålslagning i fasaden. Inglasning av balkong,
som bl.a. kräver skriftligt bygglov från kommunen, får endast utföras av fackman.
Bostadsrättshavarna får med andra ord under inga omständigheter
fästa föremål på fasaden som kan skada fastigheten. BRF äger rätten
att återställa fasaden på bostadsrättsinnehavarens bekostnad. Hyr
man i andra hand bär man ansvaret att informera sina eventuella
hyresgäster om vad som gäller.
Vitvaror
Vitvaror tillverkad av Electrolux kan felanmälas direkt till Electrolux på
telefon 0771-76 76 76. Innan du ringer ta reda på vitvaruproduktens
S.N. nummer och PNC nummer som alltid är fastklistrad
någonstans på produkten.
Be alltid om ett
kostnadsförslag innan reparationen påbörjas.
Reservdelar och tillbehör till
vitvaror
Det är enkelt att beställa reservdelar och tillbehör till
vitvaror från Electrolux som är förinstallerad i våra lägenheter.
Ta reda på vitvaruproduktens
S.N. nummer och PNC nummer som alltid är fastklistrad
någonstans på produkten.
Beställningen gör man via nedanstående hemsida:
www.shop.electrolux.se.
Serviceläge
Om tillgång till din lägenhet behövs vid t.ex.
ventilationskontroll och reparationer och du själv eller någon annan
inte kan vara hemma för att ta emot ska du ha låset i
"Serviceläge" för att personal ska kunna komma in i lägenheten. Hur man lägger låset i serviceläge är enkelt. Du kan
se instruktion och bilder om hur man gör
här.
Fel i garaget
Fel i garaget anmäls under kontorstid till Väsbyhem: 08-590 980 00. Akuta fel i garaget utanför kontorstid anmäls
till Väsbyhems jour: 08-590 336 00.
Parkeringens
gatuadress som ni vid felanmälan uppger till Väsbyhem är:
Upplysningens väg 1, Upplands Väsby.
|