Felanmälan/Reparationer/Renoveringar

Fel i egen lägenhet
För fel i egen lägenhet kontaktar du en auktoriserad fackman för att åtgärda och står själv för kostnaden. Ni kan med fördel anlita vår egen fastighetsförvaltare Fastum.
Fråga alltid efter prisförslag först. Tel: 90 220.

Fel i gemensamma utrymmen där föreningen är ansvarig
För fel inom gemensamma utrymmen
där föreningen är ansvarig meddela styrelsen snarast möjligt, helst via mejl.

Akuta fel
Akuta fel som inte kan vänta som till exempel vattenskada och dylikt ringer man jouren på telefonnummer 020-54 40 22. Detta gäller inte när en säkring går av eftersom jourtjänsten är extrem dyr. När en säkring går av ska man ringa en av följande telefonnummer som går till styrelseledamöterna:

1- 073-677 12 55
2- 070-798  51 01
3- 070-436 76 22

Ringer någon till jouren utan att ha tagit hänsyn till ovanstående, faktureras kostnaden för jourutryckningen till den som påkallat jourutryckningen.

Gränsdragningslista
I dokumentet nedan kan du se vem som är ansvarig för vad (s.k. gränsdragningslista). För frågor, kontakta styrelsen.

Gränsdragningslista
 

Våtutrymmen
Badrumsrenoveringar ska utföras av hantverkare med våtrumslicens. Detta för att undvika skador på fastigheten som bostadsrätten ligger i. Om du utför en renovering som försäkringsbolaget inte godkänner så kan försäkringsbolaget i värsta fall neka dig ersättning vid en eventuell skada. Det kan bli fruktansvärt dyrt. Bor man i ett flervåningshus så kan det rinna ner vatten till grannarna och skapa fuktskador även i grannarnas lägenheter. Det kan bli extremt kostsamt så var försiktig och anlita en hantverkare med våtrumslicens och kräv signerad intyg efter utfört arbete.

Husfasad

Då vi har en typ av fasad som inte får spricka har styrelsen i enlighet med föreningens stadgar samt rekommendation från föreningens underhållsplan och experter som har uttalat sig i frågan beslutat att inte tillåta borrning/hålslagning i fasaden. Inglasning av balkong, som bl.a. kräver skriftligt bygglov från kommunen, får endast utföras av fackman.

Bostadsrättshavarna får med andra ord under inga omständigheter fästa föremål på fasaden som kan skada fastigheten. BRF äger rätten att återställa fasaden på bostadsrättsinnehavarens bekostnad. Hyr man i andra hand bär man ansvaret att informera sina eventuella hyresgäster om vad som gäller.


Vitvaror
Vitvaror tillverkad av Electrolux kan felanmälas direkt till Electrolux på telefon 0771-76 76 76. Innan du ringer ta reda på vitvaruproduktens S.N. nummer och PNC nummer som alltid är fastklistrad någonstans på produkten.
Be alltid om ett kostnadsförslag innan reparationen påbörjas.

Reservdelar och tillbehör till vitvaror
Det är enkelt att beställa reservdelar och tillbehör till vitvaror från Electrolux som är förinstallerad i våra lägenheter.
 Ta reda på vitvaruproduktens S.N. nummer och PNC nummer som alltid är fastklistrad någonstans på produkten. Beställningen gör man via nedanstående hemsida:

www.shop.electrolux.se.

Serviceläge
Om tillgång till din lägenhet behövs vid t.ex. ventilationskontroll och reparationer och du själv eller någon annan inte kan vara hemma för att ta emot ska du ha låset i "Serviceläge" för att personal ska kunna komma in i lägenheten. Hur man lägger låset i serviceläge är enkelt. Du kan se instruktion och bilder om hur man gör här.

Fel i garaget
Fel i garaget anmäls under kontorstid till Väsbyhem: 08-590 980 00. Akuta fel i garaget utanför kontorstid anmäls till Väsbyhems jour: 08-590 336 00.
Parkeringens gatuadress som ni vid felanmälan uppger till Väsbyhem är: Upplysningens väg 1, Upplands Väsby.