Ny medlem?

Välkommen till BRF Verkstaden i Upplands Väsby. Vi hoppas att du ska trivas i ditt nya boende. Några viktiga punkter du ska tänka på i samband med ansökan om medlemskap samt när du flyttar in:

Undersökningsplikt
Enligt lag så har du undersökningsplikt vid köp av bostad. Har du inte besiktat lägenheten kan det bli svårt att få rätt när någonting visar sig vara fel. Anlita ALLTID en auktoriserad besiktningsman och besikta lägenheten. En lista på auktoriserad besiktningsman hittar du på SBR. Du kan också fråga din mäklare.

Eventuella fel på objektet ska upptäckas innan kontraktsskrivning, och framträder de först efter köpet kan det bli en dyr historia.

Bostadsrättsköpare har ett stort ansvar att undersöka lägenhetens skick innan affären görs, så kallad undersökningsplikt som enligt lagen är långtgående. Bostadsrättslagen och köplagen är tillämpliga på bostadsrätter.

Den säger bland annat då att köparen ansvarar för alla dom fel som köparen hade kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning innan köpet, och som man kunde förvänta sig med hänsyn till ålder på de olika delarna. Och mindre fel och brister som inte har haft påverkan på köpeskillingen.

De allvarligaste felen som inte går att upptäcka finns ofta i badrum. Och då pratar vi om stora pengar, 150 000 till 250 000 för att renovera ett badrum.

Men att som spekulant hinna göra en grundlig genomgång av en bostadsrätt innan man slår till är inte så lätt i dagens läge. Det blivit allt svårare i och med att det ofta är många som vill åt samma objekt.

Säljarens ansvar rör sådant som dolda fel, utfästelser och garantier som denne lämnat. För mindre fel och brister ligger ansvaret på köparen. I de fall säljaren har lämnat information om att något är trasigt så utvidgas köparens undersökningsplikt för det området.

Mäklarens uppgift i sammanhanget är att vidareförmedla information om brister som han fått del av, till exempel från säljaren, eller från annat håll, som kan antas vara av betydelse för köpet.

Mindre fel och brister som inte påverkat slutpriset för bostaden kan det alltså bli svårt att som köpare få ersättning för.

Infomöte med nya medlemmar
Inför din flytt till oss kallar styrelsen till ett informationsmöte med dig som ny bostadsrättsinnehavaren. På detta möte går vi igenom en checklista som är viktigt att ta del av för nya medlemmar. Du får också tillfälle att ställa dina frågor och bekantar dig med föreningens styrelse.

Föreningens infokanal på Telegram
Föreningen har en infokanal på den populära appen Telegram. Infokanalen används för att vid behov snabbt skicka värdefull information ut till medlemmarna samt för att medlemmarna ska ha en möjlighet att kommunicera direkt med varandra.

Appen är gratis att ladda/använda och vi rekommenderar starkt att du installera och registrerar dig i din mobil/surfplatta eller dator för att inte missa viktig information som rör ditt boende. Installera appen och registrera dig och sedan informera styrelsen via mejl så lägger vi dig i gruppen. Mer information om hur du gör finns här.

Gamla lägenhetsinnehavaren ska bl.a. lämna över följande till dig:
1-
Samtliga nycklar. Om det saknas någon nyckel bör man byta låscylinder och det är aktuell låssmed, Väsby Lås & Larm, Dragonvägen 104, 194 74 Upplands Väsby, telefon: 08-551 157 30, som kan hjälpa till med. Saknad av nyckel kan påverka ersättning från försäkringsbolag vid eventuellt inbrott.
2- Tre st postnycklar.
3- Modemet i dataskåpet.
4- Tv-boxen från Telia + tillhörande fjärrkontroll.
5- Påshållaren i köket (sortering av matavfall) tillhör också lägenheten och ska lämnas kvar där.

Kontrollera att extra nycklar till din lägenhet inte finns i obehöriga händer
Som standard finns det 3 nycklar till varje lägenhet som ska lämnas till den nyinflyttade lägenhetsinnehavaren. Observera att föreningen har själv ingen förteckning över hur många eventuella extra nycklar som kan ha gjorts av den utflyttande lägenhetsinnehavaren. Det ligger därför i varje nyinflyttade medlems intresse att fråga hur många eventuella extra nycklar som har gjorts och kräva även dessa av den utflyttande lägenhetsinnehavaren, alternativt byta cylinderlås.

Samma princip gäller för postnycklar.

Rutin för tillverkning av nya nycklar 
När en medlem behöver komplettera med ytterligare nycklar till lägenheten än det antal som finns skall följande rutin användas.
Det är Väsby Lås och Larm, Dragonvägen 104, 194 74 Upplands Väsby, telefon: 08-551 157 30, om gör nya nycklar till lägenheterna. Ni går till låssmeden och tar med nyckel, legitimation samt en avi på månadsavgiften till föreningen, som bevis på att ni har rätt att kopiera nyckeln. Med denna information kommer låssmeden att tillverka en ny nyckel på er bekostnad.
I det fall ni förlorat en nyckel måste detta anmälas till både polis, försäkringsbolag och bostadsrättsföreningen. Medlem som förlorat en nyckel står för alla kostnader som uppkommer av detta.

Överlåtelseavgift
Överlåtelseavgift i  vår förening betalas av köpare.

El-abonnemang
Du behöver inte anmäla flytt av el-abonnemang till din nya lägenheten utan behöver bara säga upp el-abonnemanget i din gamla bostad. BRF Verkstaden har ett el-abonnemang till hela föreningen och medlemmarna faktureras från föreningen efter egen förbrukning.

T
v, bredband och telefonabonnemang
Kostnaden för  digital-tv, bredband och telefonabonnemang ingår i månadsavgiften. Du behöver bara kontakta Telia för att flytta ditt gamla fasta telefonnummer till din nya lägenhet, om du haft ett fast telefonnummer tidigare och vill ta med den till din nya lägenhet. OBS! Krångla inte till genom att "beställa" till exempel bredband, tv och telefoni och bli tvungen att betala för det du redan får. När du ringer till Telia berätta att du bor i en BRF och att digital-tv, bredband och telefonabonnemang ingår i månadsavgiften. Du betalar endast för samtalskostnaden om du använder IP-telefonin (fasta telefonen).

Köksfläkt
Två olika modeller av käksfläkt är installerad i lägenheterna. Våra fläktsystem är en så kallade "volymkåpa" och fungerar som en termisk flödesförstärkare och ger en god osuppfångning redan vid låga flöden. Den ska med andra ord inte låta men suga upp matosen.

Utförligt information om hur fläkten fungerar och hur man ska sköta och underhålla den finns via nedanstående länkar för respektive fläktmodell:

Modell SH/TH
Modell Casamja Skåpkåpa

Namn på namntavla, dörr & postfack
Ditt namn ska synas på namntavlan i entrén, på din entrédörr och ditt postfack. Namnbyte på anslagstavla, brevlåda och tidningslåda görs genom att mejla till styrelsen. Observera att det kan ta några dagar innan namnbyten görs. Föreningen bekostar namnbyte enbart för dem som äger respektive bostadsrätt eller står för kontraktet. På ytterdörren och postfacket får sambor ha sina namn.

Notera att vid eventuell uthyrning i andra hand tillåts inga namnbyten eller egen uppsättning av tillfälliga namnlappar. För inneboende och andrahandshyresgäster gäller att de får ange sin tillfälliga adress som "care of"  (c/o). det vill säga sitt eget namn på en separat rad ovanför för den ordinarie lägenhetsinnehavaren. Exempel:

Erik Eriksson
c/o Sara Jonasson
Optimusvägen 2 ?
194 77  Upplands Väsby

Vi vill ha det prydligt i vår förening. Det är inte tillåtet att skriva egna lappar och ha på sina postfack. Inga lösa namnlappar eller egenhändigt tillverkade namnskyltar får sitta på portregister eller brevlådor.

Häll aldrig matfett eller olja i avloppet

Fett som spolas ner i vasken stelnar och bildar proppar i avloppsrören. Då kan det lätt bli översvämning hos dig eller dina grannar med dyra kostnader som följd.

Här får du några enkla tips om hur du kan hjälpa till att minska risken för stopp i avloppet och samtidigt blir miljövän.

4 tips på hur du hanterar överblivet matfett och olja
1. Skrapa ur alla kladdiga rester i matavfallspåsen
Potatis-, rödbetssallad och andra röror innehåller ofta gräddfil och majonnäs som är väldigt fettrikt. Skrapa därför bort så mycket som möjligt direkt i matavfallspåsen eller i påsen för övrigt hushållsavfall om du inte har matavfallssortering innan du sköljer av din tallrik.

2. Torka ur använd stekpanna, bunke eller skål med hushållspapper
Vid mindre mängder fett som stekflott eller kaksmet kan du torka ur använd stekpanna eller bunke med lite hushållspapper innan du diskar. Pappret slänger du i matavfallspåsen eller i påsen för övrigt hushållsavfall.

3. Låt lite större mängder stekflott stelna i en kopp i kylskåpet
Vid större mängd stekflott som t ex. om du steker fläsk kan du hälla över flottet i en kopp som får stå en stund i kylen. När fettet stelnat är det lätt att skrapa ur direkt i påsen för matavfall.

4. Samla flytande avsvalnat fett i en plastflaska med hjälp av en tratt
Flytande fett och olja samlas med fördel upp i en plastflaska med hjälp av en tratt. Flaskan måste vara av plast, aldrig glas. Ett tomt mjölkpaket fungerar också bra.När flaskan är full slängs den som matavfall eller övrigt hushållsavfall. Större mängder flytande fett (mer än 2 liter) från till exempel fritering hälls i en plastdunk och lämnas in på återvinningscentralen.

Plastflaskan/mjölkpaketet sorteras bort från matavfallet och återvinns i sin tur.

Reklam
Det samma gäller "Ingen reklam, tack" skyltarna. Använd inte egna utan meddela styrelsen om ni saknar en skylt av samma modell som används för samtliga.
Vill ni tillfälligt ta emot reklam igen ta inte bort skylten helt, utan täck den med en svart tejp som lätt kan tas bort nästa gång man är trött på reklam.

Företagsnamn får ej sättas upp på
lägenhetsdörrar, portregister eller brevlådor.


Vill du ta emot reklam under en period? Ta inte bort "ingen reklam, tack" skylten helt
utan täck den med en svart tejp istället

Det går inte att tacka nej till gratistidningar
Det är Post och Telestyrelsen, en myndighet, som har bestämt vissa regler angående reklam. Det går INTE att tacka nej till samhällsinformation (politik, religion, gratistidningar eller andra myndigheters utskick ingår även i det), även om mottagaren uttryckligen har en lapp där det står att han inte vill ha en speciell försändelse så ska den delas ut. PTS regler gäller bl.a. tidningarna Vi i Väsby, Mitt i Väsby o.s.v. Dessa betraktas som samhällsinformation, går under tryckfrihetslagen och ska delas ut till alla, oavsett om man har "ingen reklam, tack" eller någon annan skylt.

Det finns mer information på PTS hemsida:
https://www.pts.se/

Kontakt med styrelsen
Styrelsen består av dina grannar och förutom styrelsearbetet måste de, precis som alla andra, också sköta det vardagliga livet med allt vad det innebär. Kontakten med medlemmar är bland det mest värdefulla tillgång som styrelsen har. Men för att även styrelseledamöter ska kunna ha den lugn och ro som alla behöver i livet måste denna kontakt skötas under ordnade former.

- Akuta situationer som inte kan vänta
Vid akuta situationer som inte kan vänta, till exempel inbrott, vattenskada, intern elavbrott osv är naturligtvis alla välkomna att kontakta styrelseledamöterna så snabbat som möjligt genom bl.a. telefonsamtal eller att knacka på dörren.

- Alla andra ärenden som kan vänta
Vid alla andra ärenden som inte är akuta och kan vänta ska man mejla till styrelsen. När du mejlar till styrelsen får samtliga styrelseledamöter ditt mejl och en av dem återkommer till dig så fort som möjligt. Har du inte möjlighet att mejla går det också bra att skriva på en lapp och stoppa det i föreningens brevlåda som finns på 2 A. Vänligen undvik hembesök eller telefonsamtal till styrelseledamöter vid ärenden som inte är akuta och som kan vänta.

Lämna dina kontaktuppgifter till styrelsen
Mejla era kontaktuppgifter (mejladress och mobilnummer) till styrelsen så fort du blir medlem i föreningen.

All information från föreningen/styrelsen skickas elektronisk till medlemmarna. Detta kan medföra att man kan gå miste om viktig information, till exempel ny portkod, info om planerade reparationer/underhåll, säkerhetsinformation osv om man inte anmäler sin mejladress.

Styrelsens tillgång till rätt kontaktinformation är också vikitigt om man snabbt skulle vilja komma i kontakt med medlemmarna, till exempel om det skulle hända något i en lägenhet medan innehavaren är borta.

Lägg gärna också föreningens mejladressen som ”betrodd” i era mejlprogram så att viktig e-post från föreningen inte riskerar att hamna i ”skräpmappen”.

Om en medlem av någon anledning inte har tillgång till e-post varken hemma eller på jobbet hör av er till styrelsen och då kan vi göra ett undantag och informera er om det viktigaste på ett annat sätt.