Ny medlem?
Välkommen till BRF Verkstaden i Upplands Väsby. Vi hoppas att du ska
trivas i ditt nya boende. Några viktiga punkter du ska tänka på i
samband med ansökan om medlemskap samt när du flyttar in:
Undersökningsplikt
Enligt lag så har du undersökningsplikt vid
köp av bostad. Har du inte besiktat lägenheten kan det bli svårt
att få rätt när någonting visar sig vara fel. Anlita ALLTID
en auktoriserad besiktningsman och besikta lägenheten. En lista på
auktoriserad besiktningsman hittar du på
SBR.
Du kan också fråga din mäklare.
Eventuella fel på
objektet ska upptäckas innan kontraktsskrivning, och framträder de
först efter köpet kan det bli en dyr historia.
Bostadsrättsköpare
har ett stort ansvar att undersöka lägenhetens skick innan affären
görs, så kallad undersökningsplikt som enligt lagen är långtgående.
Bostadsrättslagen och köplagen är tillämpliga på bostadsrätter.
Den säger bland
annat då att köparen ansvarar för alla dom fel som köparen hade
kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning innan köpet, och som
man kunde förvänta sig med hänsyn till ålder på de olika delarna.
Och mindre fel och brister som inte har haft påverkan på
köpeskillingen.
De allvarligaste
felen som inte går att upptäcka finns ofta i badrum. Och då pratar
vi om stora pengar, 150 000 till 250 000 för att renovera ett
badrum.
Men att som
spekulant hinna göra en grundlig genomgång av en bostadsrätt innan
man slår till är inte så lätt i dagens läge. Det blivit allt svårare i och med att det ofta är många som vill åt
samma objekt.
Säljarens ansvar
rör sådant som dolda fel, utfästelser och garantier som denne
lämnat. För mindre fel och brister ligger ansvaret på köparen. I de
fall säljaren har lämnat information om att något är trasigt så
utvidgas köparens undersökningsplikt för det området.
Mäklarens uppgift i
sammanhanget är att vidareförmedla information om brister som han
fått del av, till exempel från säljaren, eller från annat håll, som
kan antas vara av betydelse för köpet.
Mindre fel och
brister som inte påverkat slutpriset för bostaden kan det alltså bli
svårt att som köpare få ersättning för.
Infomöte
med nya medlemmar
Inför din flytt till oss kallar styrelsen till ett
informationsmöte med dig som ny bostadsrättsinnehavaren. På detta
möte går vi igenom en checklista som är viktigt att ta del av för
nya medlemmar. Du får också tillfälle att ställa dina frågor och
bekantar dig med föreningens styrelse.
Föreningens infokanal på Telegram
Föreningen har en infokanal på den populära appen Telegram.
Infokanalen
används för att vid behov snabbt skicka
värdefull
information ut till medlemmarna samt för att medlemmarna ska ha en
möjlighet att kommunicera direkt med varandra.
Appen är gratis att ladda/använda och
vi rekommenderar starkt att du installera och registrerar dig
i din mobil/surfplatta eller dator för att inte missa viktig
information som rör ditt boende. Installera appen och registrera dig
och sedan informera styrelsen via mejl så lägger vi dig i gruppen.
Mer information om hur du gör finns här.
Gamla lägenhetsinnehavaren ska bl.a. lämna
över följande till dig:
1- Samtliga
nycklar. Om det saknas någon nyckel bör man byta låscylinder och det är aktuell låssmed,
Väsby Lås & Larm,
Dragonvägen 104, 194
74 Upplands Väsby, telefon: 08-551 157 30,
som kan hjälpa till med. Saknad av nyckel kan påverka ersättning
från försäkringsbolag vid eventuellt inbrott.
2- Tre st postnycklar.
3- Modemet i dataskåpet.
4- Tv-boxen från Telia + tillhörande fjärrkontroll.
5- Påshållaren i köket (sortering
av matavfall) tillhör också lägenheten och ska lämnas kvar där.
Kontrollera att extra nycklar till din
lägenhet inte finns i obehöriga händer
Som standard finns det 3 nycklar till varje lägenhet som ska
lämnas till den nyinflyttade lägenhetsinnehavaren. Observera att föreningen
har själv ingen förteckning över hur många eventuella extra nycklar
som kan ha gjorts av den utflyttande lägenhetsinnehavaren. Det
ligger därför i varje nyinflyttade medlems intresse att fråga
hur många eventuella extra nycklar som har gjorts och kräva även
dessa av den utflyttande lägenhetsinnehavaren, alternativt byta cylinderlås.
Samma princip gäller för postnycklar.
Rutin för tillverkning av nya nycklar
När en medlem behöver komplettera med ytterligare nycklar till
lägenheten än det antal som finns skall följande rutin användas.
Det är Väsby Lås och Larm, Dragonvägen 104,
194 74 Upplands Väsby, telefon: 08-551 157 30, om gör nya nycklar
till lägenheterna. Ni går till låssmeden och tar med nyckel,
legitimation samt en avi på månadsavgiften till föreningen, som
bevis på att ni har rätt att kopiera nyckeln. Med denna information
kommer låssmeden att tillverka en ny nyckel på er bekostnad.
I det fall ni förlorat en nyckel måste detta anmälas till både
polis, försäkringsbolag och bostadsrättsföreningen. Medlem som
förlorat en nyckel står för alla kostnader som uppkommer av detta.
Överlåtelseavgift
Överlåtelseavgift i vår förening
betalas av köpare.
El-abonnemang
Du behöver inte anmäla flytt av el-abonnemang till din nya
lägenheten utan behöver bara säga upp el-abonnemanget i din gamla
bostad. BRF Verkstaden har ett el-abonnemang till hela föreningen
och medlemmarna faktureras från föreningen efter egen förbrukning.
Tv,
bredband och telefonabonnemang
Kostnaden för digital-tv, bredband och telefoni (mobil) ingår i
månadsavgiften.
OBS!
Krångla inte till genom att "beställa" till exempel bredband, tv och
mobiltelefoni och betala för det du redan får. När du
ringer till Telia berätta att du bor i en BRF och
att digital-tv, bredband och telefoni ingår i
månadsavgiften.
Du betalar endast för samtalskostnaden om du använder
mobiltelefonen. Mobilabonnemanget som du får via föreningen saknar
Internet och kan endast användas för samtal.
Köksfläkt
Två olika modeller av käksfläkt är installerad i lägenheterna. Våra
fläktsystem är en så kallade "volymkåpa" och fungerar som en termisk
flödesförstärkare och ger en god osuppfångning redan vid låga
flöden. Den ska med andra ord inte låta men suga upp matosen.
Utförligt information om
hur fläkten fungerar och hur man ska sköta och underhålla den finns
via nedanstående länkar för respektive fläktmodell:
Modell SH/TH
Modell Casamja Skåpkåpa
Namn på namntavla, dörr & postfack
Ditt namn ska synas på namntavlan i entrén, på din entrédörr och
ditt postfack. Namnbyte på anslagstavla, brevlåda och tidningslåda
görs genom att mejla till styrelsen. Observera att det kan ta några
dagar innan namnbyten görs. Föreningen bekostar namnbyte enbart för
dem som äger respektive bostadsrätt eller står för kontraktet. På
ytterdörren och postfacket får sambor ha
sina namn.
Notera att vid eventuell uthyrning i andra hand tillåts inga
namnbyten eller egen uppsättning av tillfälliga namnlappar. För inneboende
och andrahandshyresgäster gäller att de får ange
sin tillfälliga adress som "care of" (c/o). det vill säga sitt eget namn på
en separat rad ovanför för den ordinarie
lägenhetsinnehavaren. Exempel:
Erik Eriksson
c/o Sara Jonasson
Optimusvägen 2 ?
194 77 Upplands Väsby
Vi vill ha det prydligt i vår förening.
Det är inte tillåtet att skriva egna lappar och ha på
sina postfack.
Inga lösa namnlappar eller egenhändigt tillverkade namnskyltar får
sitta på portregister eller brevlådor.
Häll aldrig matfett eller olja i avloppet

Fett som spolas ner i vasken stelnar och bildar
proppar i avloppsrören. Då kan det lätt bli översvämning hos dig
eller dina grannar med dyra kostnader som följd.
Här får du några enkla tips om hur du kan hjälpa till att minska
risken för stopp i avloppet och samtidigt blir miljövän.
4 tips på hur du hanterar överblivet matfett och olja
1. Skrapa ur alla kladdiga rester i matavfallspåsen
Potatis-, rödbetssallad och andra röror innehåller ofta gräddfil och
majonnäs som är väldigt fettrikt. Skrapa därför bort så mycket som
möjligt direkt i matavfallspåsen eller i påsen för övrigt
hushållsavfall om du inte har matavfallssortering innan du sköljer
av din tallrik.
2. Torka ur använd stekpanna, bunke eller skål med hushållspapper
Vid mindre mängder fett som stekflott eller kaksmet kan du torka ur
använd stekpanna eller bunke med lite hushållspapper innan du
diskar. Pappret slänger du i matavfallspåsen eller i påsen för
övrigt hushållsavfall.
3. Låt lite större mängder stekflott stelna i en kopp i kylskåpet
Vid större mängd stekflott som t ex. om du steker fläsk kan du hälla
över flottet i en kopp som får stå en stund i kylen. När fettet
stelnat är det lätt att skrapa ur direkt i påsen för matavfall.
4. Samla flytande avsvalnat fett i en plastflaska med hjälp av en
tratt
Flytande fett och olja samlas med fördel upp i en plastflaska med
hjälp av en tratt. Flaskan måste vara av plast, aldrig glas. Ett
tomt mjölkpaket fungerar också bra.När flaskan är full slängs den
som matavfall eller övrigt hushållsavfall. Större mängder flytande
fett (mer än 2 liter) från till exempel fritering hälls i en
plastdunk och lämnas in på återvinningscentralen.
Plastflaskan/mjölkpaketet sorteras bort från matavfallet och
återvinns i sin tur.
Reklam
Det samma gäller "Ingen
reklam, tack" skyltarna. Använd inte egna utan meddela
styrelsen
om ni saknar en skylt av samma modell som används för samtliga.
Vill
ni tillfälligt ta emot reklam igen ta inte bort skylten helt, utan
täck den med en svart tejp som lätt kan tas bort nästa gång man är
trött på reklam.
Företagsnamn får ej sättas upp på
lägenhetsdörrar, portregister eller brevlådor.

Vill du ta emot reklam under en
period? Ta inte bort "ingen reklam, tack" skylten helt
utan täck den med en svart tejp istället
Det går inte att tacka nej till
gratistidningar
Det är Post och Telestyrelsen, en myndighet, som har bestämt vissa
regler angående reklam. Det går INTE att tacka nej till
samhällsinformation (politik, religion, gratistidningar eller andra
myndigheters utskick ingår även i det), även om mottagaren
uttryckligen har en lapp där det står att han inte vill ha en
speciell försändelse så ska den delas ut. PTS regler gäller bl.a.
tidningarna Vi i Väsby, Mitt i Väsby o.s.v. Dessa betraktas som
samhällsinformation, går under tryckfrihetslagen och ska delas ut
till alla, oavsett om man har "ingen reklam, tack" eller någon annan
skylt.
Det finns mer information på PTS hemsida:
https://www.pts.se/
Kontakt med styrelsen
Styrelsen består av dina grannar och förutom styrelsearbetet måste
de, precis som alla andra, också sköta det vardagliga livet med allt
vad det innebär. Kontakten med medlemmar är bland det mest
värdefulla tillgång som styrelsen har. Men för att även
styrelseledamöter ska kunna ha den lugn och ro som alla behöver i
livet måste denna kontakt skötas under ordnade former.
- Akuta situationer som inte kan vänta
Vid akuta situationer som inte kan vänta, till exempel inbrott,
vattenskada, intern elavbrott osv är naturligtvis alla välkomna att
kontakta styrelseledamöterna så snabbat som möjligt genom bl.a.
telefonsamtal eller att knacka på dörren.
- Alla andra ärenden som kan vänta
Vid alla andra ärenden som inte är akuta och kan vänta ska man mejla
till styrelsen. När du mejlar till styrelsen får samtliga
styrelseledamöter ditt mejl och en av dem återkommer till dig så
fort som möjligt. Har du inte möjlighet att mejla går det också bra
att skriva på en lapp och stoppa det i föreningens brevlåda som
finns på 2 A. Vänligen undvik hembesök eller telefonsamtal till
styrelseledamöter vid ärenden som inte är akuta och som kan vänta.
Lämna
dina kontaktuppgifter till styrelsen
Mejla era kontaktuppgifter (mejladress och mobilnummer) till
styrelsen så fort du blir medlem i föreningen.
All information från föreningen/styrelsen skickas elektronisk till
medlemmarna. Detta kan medföra att man kan gå miste om viktig
information, till exempel ny portkod, info om planerade
reparationer/underhåll, säkerhetsinformation osv om man inte anmäler
sin mejladress.
Styrelsens tillgång till rätt kontaktinformation är också
vikitigt om man snabbt skulle vilja komma i kontakt med medlemmarna,
till exempel om det skulle hända något i en lägenhet medan
innehavaren är borta.
Lägg gärna också föreningens mejladressen som ”betrodd”
i era mejlprogram så att viktig e-post från föreningen inte riskerar
att hamna i ”skräpmappen”.
Om en medlem av någon anledning inte har tillgång till e-post varken hemma eller på jobbet hör av er till styrelsen och då kan vi
göra ett undantag och informera er om det viktigaste på ett annat
sätt.
 |